ارزشیابی مستمر

نوشته شده توسط:مدیریت سایت | ۰ دیدگاه

. در جریان ارزشیابی مستمر دانش آموز اعتماد به نفس پیدا می‌کند و به دنبال کشف مطالب تازه می‌گردد.

 

بقیه این نوشته را میتوانید در ادامه مطلب دنبال کنید....

 

در جریان ارزشیابی مستمر دانش آموز اعتماد به نفس پیدا می‌کند و به دنبال کشف مطالب تازه می‌گردد.

. ارزشیابی مستمر اضطراب شاگردان را برای امتحانات پایانی از بین می‌برد. زیرا زمانی که شاگرد هر جلسه مطالب جلسه‌ی قبل را به خوبی پاسخ دهد و اشکالات خود را مرتفع نماید، به خوبی متوجه می‌شود که در جلسه امتحان مشکلی نخواهد داشت و احتیاج به شب نخوابیدن، تفریح نرفتن و… ندارد، چون مطالب کتاب را به مرور زمان یاد گرفته و در کلاس رفع اشکال نموده و فقط جهت یادآوری نیاز به مطالعه کتاب دارد، ولی اگر در طول سال تحصیلی معلم کمتر از شاگردان سئوال بپرسد، آنان نیز مطالب درسی را کمتر مطالعه می‌کنند و در نتیجه باید ظرف مدت کوتاهی مطالب کتاب را بیاموزد و چون این کار مشکلی است، دانش آموز با اضطراب در جلسه‌ی امتحان حاضر می شود که این اضطراب خود نیز اندک آموخته‌های شاگرد را از بین می‌برد.

اقدامات معلم در زمینه ارزشیابی مستمر

یک معلم موفق باید قبل از انجام ارزشیابی مستمر ، سئوالات را تهیه نماید و روی آن ها کار کند تا از اتلاف وقت در موقع پرسش جلوگیری نماید. برای انجام یک ارزشیابی مستمر، باید معلم در مورد روش‌ها و انواع سئوالات تبحر کافی داشته باشد و نکات زیر را مد نظر قرار دهد:

  1. … استفاده کنیم. زیرا این قبیل کلمات و عبارات تنها سطوح پایین یادگیری را اندازه می‌گیرند لذا بهتر است بیشتر از عبارات «تفسیر کنید» «شرح دهید» «نظر خود را بیان کنید» و… استفاده نماییم. چون عبارات اخیر بیشتر قدرت استدلال و تفکر شاگردان را می‌سنجند.
  2. …). این کار دو فایده مهم دارد: اول اینکه شاگردان با انواع سئوالات آشنا می‌شوند و در امتحانات پایانی مشکلی نداشته و از اینکه چه کسی طراح سئوال است، ترسی ندارند. دوم اینکه نسبت به یادگیری شاگردان بیشتر مطمئن می‌شویم. چون با استفاده از پرسش‌های مختلف می‌توانیم توانایی های گوناگون شاگردان را اندازه‌گیری نماییم.

تهیه کننده : مهـرعلی گراوند

کارشناس تشکیلات و تحول اداری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت

منابع

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!